Verhaalstrategie

Van Onderen!

By on 5 januari 2015

Het besef is nog nauwelijks geland, maar er is een bottom-up revolutie gaande. Als kopers, kiezers, kijkers en netwerkers zijn we machtig geworden. Een van de grote gevolgen van het Informatietijdperk.  Gewapend met portemonnee, stemrecht, afstandsbediening en computer veranderen  we de wereld. Stukje bij beetje.

Sociale revoluties hebben vaak een technische aanleiding. Dankzij informatietechnologie zijn we onderling meer verbonden dan ooit.  Nooit eerder kregen we zo’n zicht op wat er vóór en achter de schermen gebeurt. Toenemende transparantie onthult graaiculturen, corruptie en destructieve ketens, maar biedt ook uitzicht op prachtige nieuwe initiatieven. Zoals een nieuw soort bank.

Horizontaal vertrouwen
In de ‘peer-to-peer economie’ die is ontstaan, worden ervaringen, beoordelingen en meningen van andere consumenten serieuzer genomen dan marketingpraatjes. Terwijl we als burgers online steeds beter georganiseerd en geïnformeerd raken, vechten we ons in zakelijke rollen een slag in de rondte om de kloof tussen identiteit (claim) en imago (proof) van onze organisaties te dichten. Wat te doen?

Truman

Hardnekkige oude gewoontes
Niets is zo hardnekkig als een gewoonte. ‘Gasten en vis blijven drie dagen fris’, luidt het gezegde. Helaas behoort een  gewoonte tot het type gast dat – eenmaal binnengelaten – nooit meer weg wil. Als je dus je hele leven in de ‘zendmodus’ hebt gestaan, is het lastig om ineens een luisteraar en verbinder te worden, laat staan dienstbaar te worden aan klanten en kiezers in de volle betekenis van het woord.

Creatieve destructie
Opnieuw de vraag: wat te doen? De markt voor ideeën, producten en diensten is in rap tempo gedemocratiseerd en ongekend competitief.  Terwijl  het oude spoor van de traditionelen nog druk wordt bereden,  bieden effectieve nieuwe rails ruim baan voor nieuwkomers. Zo maakt het oude plaats voor het nieuwe, conform de wet van creatieve destructie van de Oostenrijkse econoom Joseph Schumpeter.

Je bent wat je (ver)koopt
Onder druk wordt alles vloeibaar. Kledingmerken die zich door duizend ‘confectiedoden’ in Bangladesh niet geroepen voelen hun keten te zuiveren, zullen hun omzet zien kelderen. Een kwestie van tijd, want ook consumenten worden geremd door gewoontes. Maar vergis je niet, steeds meer mensen omarmen merken die maatschappelijk én ecologisch minder schade veroorzaken. Niet meebewegen is simpelweg ‘bad for business’.

Bangladesh 2

Survival of the best adapted
Wie zijn je klanten? Targets of Allies? Waaruit bestaat je personeel? Werknemers of Kenniswerkers? Hoe ben je georganiseerd? Verticaal of Horizontaal? Wat is je visie op communicatie? Push of Pull? Veranderen is het moeilijkste wat er is. Zeker als je niet weet waar je naartoe koerst. Met de juiste plattegrond vindt je sneller je weg in het nieuwe, complexe landschap en krijg je zicht op de gouden kansen die er nu liggen.

Bij een transitie naar een nieuw tijdperk (zie ook mijn vorige blog) ontstaan grote conflicten die vooral worden uitgevochten in de media. Volgende keer meer over de  ‘story wars’ en de nieuwe rol van communicatieprofessionals en marketeers….

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action