gamechanger met slimme verhaalstrategie
Verhaalstrategie

Gamechangers

By on 5 februari 2014

We leven in een geweldige tijd..’, daagt Triodos uit in haar nieuwste reclamespot. Ze schetsen een wereld waarin ‘klein’ bepaalt: klein = het nieuwe groot. Niet de grote spelers, maar jij en ik – kijkers, kopers & kiezers – bepalen de toekomst. Triodos Bank is een mooi voorbeeld van een ‘gamechanger’, een bank die het anders en beter wil doen. Er komen steeds meer gamechangers die de tijdgeest omarmen. Ze vormen de grootste bedreiging voor de bestaande orde. Bedreiging? Zie het als een oproep tot avontuur!

Mijn grootmoeder werd geboren in 1904. De aarde telde toen zo’n 1,5 miljard mensen. Toen mijn dochter in 2007 het levenslicht zag, telde de wereldbevolking al 7 miljard mensen. Een aantal dat iedere seconde toeneemt. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te begrijpen dat klimaat, grondstoffen, energie, voedsel en drinkwater dé uitdagingen van de 21e eeuw vormen. Geen wonder dat organisaties die het slimmer, duurzamer en socialer aanpakken, populair zijn.

Consumenten kopen steeds slimmer en bewuster. Slimmer door hun krachten te bundelen of de goedkoopste verkoopkanalen te benutten. Bewuster door te kiezen voor ‘het goede’ boven ‘het slechte’. Een kwestie van identiteit: je bent wat je koopt. Denk aan scharrelvlees versus kiloknallers, FSC-hout versus ‘fout hout’, groene versus grijze energie etc. De crisis heeft deze ontwikkeling alleen maar versterkt. Alles moet anders en beter.

We leven – kortom – in ‘een geweldige tijd’. Een tijd van economische, ecologische en politieke crises die vele bedrijven-oude-stijl de kop kost en die een onomkeerbare transitie in gang heeft gezet. Mocht je als bedrijf nog niet tot de gamechangers behoren, dan is het raadzaam om deze innovatieve koplopers te volgen. Het zijn organisaties die verder kijken dan winstmaximalisatie. Organisaties die verantwoordelijkheid durven nemen voorbij de grenzen van hun eigen belang. Zij zijn de wegbereiders van een nieuwe economische orde.

 

 

 

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action