storytelling communicatie marketing
Verhaalstrategie

De cruciale rol van communicatie

By on 6 augustus 2015

Ben jij een communicatieprofessional en/of marketeer? Dan kun je in deze tijden echt het verschil maken. Of je nou in voedsel, kleding, energie, vastgoed of dienstverlening zit, alles is in beweging. Geen enkele sector ontsnapt aan de verschuiving die plaatsvindt. Dit biedt grote kansen voor visionaire ‘marcom-profs’ die zich specialiseren in veranderen, verbinden en mobiliseren.

Afgelopen vrijdag had ik met vrienden afgesproken in een kroeg bij Artis. In dit clubje zit één exemplaar wiens fiets ALTIJD kapot is en waarbij de tram NOOIT een optie is. Meestal komt ie te voet en dus te laat. Deze keer kwam ie vrolijk aankarren in een elektrische truttenschudder van Car2Go. Duurzaam, op tijd en goedkoper dan een tramkaartje (!). Nooit zal zijn mobiliteit meer hetzelfde zijn…

Car2Go

Gamechangers
De laatste jaren zien steeds meer nieuwe initiatieven het daglicht . Gamechangers die het ‘anders en beter’ doen. Daaronder zitten grote successen als  Airbnb (verhuur privé-accomodaties), Uber (aanbieder van privé-chauffeurs) en Netflix (streaming films & series) maar ook tal van minder bekende en vaak lokale nieuwkomers die de status quo uitdagen.

Of ‘delen‘ inderdaad het ‘nieuwe hebben‘ gaat worden, valt nog te bezien. Maar één trend is onmiskenbaar: de emancipatie van burger-consumenten die – gewapend met portemonnee, netwerk, stembiljet of afstandsbediening – Het NIEUWE omhelzen ten koste van Het OUDE.

Toiletpapier
Welke gevolgen heeft dit voor jouw business? Zoals je weet is de markt voor ideeën, diensten en producten in angstaanjagend tempo geglobaliseerd. Alles van waarde wordt vroeg of laat ‘toiletpapier’, in de zin van een inwisselbaar product waarbij alleen de prijs er nog toe doet. Denk aan het grootschalig outsourcen van financiële diensten naar lagelonenlanden. Daarnaast heb je te maken met het groeiende aantal  ‘gamechangers’ die oude businessmodellen ondermijnen. Dit vraagt van iedere onderneming een enorm aanpassingsvermogen.

Survival of the most adaptive – daarin is een sleutelrol weggelegd voor COMMUNICATIE

Charles Darwin & quote

Alles = Persoonlijk
Het is mode om te roepen dat B2B en B2C niet langer bestaat en dat alles H2H (Human-to-Human) is geworden. Waar of niet, de kloof tussen identiteit (claim) en imago (proof) van merken & organisaties blijft maar groeien. ALLES IS PERSOONLIJK GEWORDEN.

Je reputatie of merkperceptie is een speelbal van online gedeelde ervaringen, beoordelingen en emoties van consumenten onderling. Al dan niet bijgestaan door overkoepelende belangenorganisaties als de Consumentenbond, Kassa of Eigen Huis. In diezelfde sociale arena zijn milieuorganisaties, actiegroepen en klokkenluiders actief die graaiculturen, corruptie en destructieve waardeketens onthullen.

Internet & Social Media – een sleutelrol voor COMMUNICATIE

Kleuterschool
Mijn dochtertje op de kleuterschool leert dat je o.a. niet mag pesten, liegen, stelen, rotzooi trappen, stompen, graaien, gillen of egoïstisch zijn. Hier liggen universele waarden aan ten grondslag die belangrijk zijn voor het functioneren van iedere sociale groep. Vaak worden de ‘cheats’ ook gecorrigeerd door klasgenootjes die weten wat wel en niet mag.

Iets soortgelijks is aan de hand op het grote ‘media-schoolplein’ waar stakeholders iedere misstap of wangedrag van een organisatie op de eerste rij kunnen volgen. Reputatieschade begint vaak zo..  Egoïstisch of onverantwoordelijk gedrag (van top tot vloer) is altijd een ‘waarden-kwestie’ die iets zegt over de heersende bedrijfscultuur.

Houding, gedrag & waarden –  een sleutelrol voor COMMUNICATIE

pesten 2

Betekenis
Traditionele marketing-communicatie speelt vooral in op onze tekorten (je bent niet mooi genoeg, veilig genoeg of populair genoeg etc, maar dankzij Product X…). Zo grijpen veel mensen – vaak onbewust – naar een merk, product, dienst of partij om aantrekkelijk, succesvol, slim, veilig of gelukkig te worden. Een oeroud elixer dat – gelukkig – uitgewerkt raakt.

VERDIENDE AANDACHT gaat naar organisaties en merken die deze status quo uitdagen, door in te spelen op onze mogelijkheden. Denk aan ‘empowerment brands’ als DOVE. De wereld draait niet om het merk, maar het merk om de wereld. Dit zijn partijen die opereren vanuit een heldere ‘WHY’ en wiens verhalen ‘resoneren’ in online communities.

Betekenis, duiding & richting – een sleutelrol voor COMMUNICATIE

You’re Invited!
Communicatieprofessionals en marketeers spelen een cruciale rol in de dynamiek van organisaties & merken. Vooral als ze zich specialiseren in veranderen, verbinden en mobiliseren. In een tijdperk waarin ‘gekochte aandacht’ het aflegt tegen ‘verdiende aandacht’ is ’t belangrijker dan ooit om storytelling-vaardigheden te ontwikkelen. Zeker voor marcom-profs die het verschil willen maken in een wereld van teveel.

In mijn praktijk merk ik dat klanten het inzetten van storytelling – vooral in het begin – als een leuke side-act zien in de vorm van een workshop storytelling als verstrooiend intermezzo van een teamdagje. Opvallend weinig communicatieprofessionals hebben door ‘how deep the rabbithole goes’ en dat het inzetten van storytelling als communicatie-instrument je hele functioneren een nieuwe richting en betekenis kan geven.

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action