Verhaalstrategie

Dear 16-year-old Me

By on 14 september 2013

Stel, je kunt terugreizen in de tijd… wat zou je allemaal anders doen? Of een andere insteek: stel dat je een videoboodschap kunt sturen naar jezelf in het verleden, toen je nog 16 was bijvoorbeeld? Voor wie of wat zou je jezelf waarschuwen? Vuurwerk, comazuipen, die ene verraderlijke liefde, anders…?

Logica brengt je van A naar B’, zei Einstein ooit, ‘verbeeldingskracht brengt je overal‘. Een persoonlijke boodschap uit de toekomst, notabene van jezelf, spreekt tot die verbeelding. Onze levensreis is immers onomkeerbaar, net als de fouten die we onderweg maken. Zou het TOCH niet geweldig zijn als…?

Lieve 16-jarige zelf
In de wereld van storytelling wordt vaak verwezen naar een briljante Canadese campagne uit 2011 waarin jonge mensen worden gewaarschuwd voor huidkanker: Dear 16-year-old Me. Slachtoffers (direct of indirect) van huidkanker richten zich in een videoboodschap tot hun jongere zelf.

De campagne is van het David Cornfield Melanoma Fund en werd een groot succes. Het sprak en spreekt nog altijd enorm veel mensen aan. De boodschappen van de deelnemers zijn authentiek en daarmee geloofwaardig en confronterend. De creatieve vorm – je waarschuwt je jongere zelf – vergroot de impact en voorkomt dat de boodschap als zedenpreek wordt weggezet.

Authentieke storytelling
Ander voorbeeld: Wie bij IKEA gaat werken, krijgt toegang tot een online toolbox met meer dan 1000 échte verhalen van collega’s. Stuk voor stuk ‘uncut versions’, opgenomen over de hele wereld. Het uitgangspunt: Wat betekent IKEA voor jou? Een inspirerende en technisch haalbare werkwijze om levende waarden – kenmerkend voor de bedrijfscultuur – te delen.

Authenticiteit vergroot de zeggingskracht van iedere boodschap. Storytelling biedt het ideale voertuig om deze boodschap effectief over te brengen. Ziedaar de eenvoudige ingrediënten voor het aanpakken van maatschappelijke issues. Sire deed het al met vuurwerkslachtoffers. Het succes is afhankelijk van de mogelijkheid tot identificatie. Daarin schuilt de magie van effectieve storytelling…

 

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action