Framing & storytelling
Verhaalstrategie

Framing in verkiezingstijd

By on 27 augustus 2013

Wat sneuvelt er als eerste in willekeurig welke verkiezingsretoriek? Juist, de waarheid! Om kiezers te trekken wordt er stevig op los geframed. Daarbij gaat het ook niet om de feiten, maar om de waardering en weergave van de feiten. ‘Henk en Ingrid zijn een stevige poot uitgedraaid..’ Weten hoe het werkt? Lees dan verder…

In 1912 kwamen 700 passagiers van de Titanic dolgelukkig aan in New York. Dit is de waarheid en niets dan de waarheid. Ok, wellicht een tikkeltje onvolledig. Zo is het schip gezonken en zijn de 1517 overige opvarenden verdronken. Het is maar welke feiten je weergeeft, en welke je weglaat.

Gluren
Wie goed kan framen, kan steun claimen voor een bepaald gedachtegoed. Politici creëren hun eigen werkelijkheid, verpakken die in emoties en verkopen deze aan de kiezers. Zie het als gluren door een sleutelgat, het laat je een glimp opvangen van de wereld achter de deur. Een politieke partij laat je graag datgene zien, wat ze willen dat je ziet.

Caviapolitie
Frame doctoring gaat ook over het ‘laden’ van bepaalde zaken met een emotionele connotatie, positief of negatief. Je verandert de betekenis van een idee, gebeurtenis of zaak door de context aan te passen. Dat bereik je al door het ene begrip aan het andere te koppelen: denk aan caviapolitie, hulpmaffia, tuigdorp of casinopensioen.

Wanneer een frame goed is gekozen, worden kiezers verleid om dit beeld als de werkelijkheid te gaan zien. De strijd om politieke ideeën en overtuigingen is een strijd tussen het ene sleutelgatperspectief en het andere. Perspectieven die gestalte krijgen in verhalen met echte personages die worstelen binnen een wereld vol vijandschap.

Henk en Ingrid
In de politieke arena zijn de personages van vlees en bloed – de politici zelf – of verzonnen als ‘ijkpersonen’. Denk aan ‘de hardwerkende Nederlander’, ‘Henk en Ingrid’ of als reaktie daarop ‘Ahmed en Fatima’. Veel politici beschouwen zichzelf als tragische held die eenzaam en alleen dapper weerstand biedt tegen de overweldigers. Hou je rug recht, Rita..!

Want… in ieder verhaal heb je vijanden. De keuze van de vijand is afhankelijk van de politieke signatuur. De partij met het meest aansprekende vijandbeeld wint de verkiezingen. Kies maar, welke vijand is groter: het begrotingstekort of Europa? De linkse of de rechtse zakkenvullers? Of hebben de banken het allemaal gedaan?

Nederland staat op het spel!
Het wordt weer bal de komende tijd. Om te beginnen met de reakties deze week op het bezuinigingsakkoord van VVD, CDA, D66, GroenLinks en CU. De ‘gedogers’ van het nieuwe akkoord presenteren zichzelf als de partijen die tenminste verantwoordelijkheid nemen voor het landsbelang.

De topframer van Nederland, Geert Wilders, had uiteraard een briljant geconstrueerd tegenverhaal paraat, hier enkele quotes uit de Telegraaf:

    • ‘Henk en Ingrid wordt een forse poot uitgedraaid, op bevel van Brussel’.
    • ‘FC Kunduz is FC Knudde’.
    • ‘De rekening komt te liggen bij de AOW’ers’.
    • ‘Het pakket is mooi als je een windmolen bent of een shagrokende milieuactivist, maar waardeloos als je een hardwerkende burger bent’.
    • ‘In het Catshuis vocht de PVV als een leeuw om de kille onweersbuien buiten te houden. Maar FC Kunduz heeft de deuren weer wagenwijd opengezet. Niet alleen de Hedwigepolder wacht de zondvloed. Binnenkort zal het in elke huiskamer in Nederland gaan regenen’
    • ‘Verkiezingen gaan over soevereiniteit van Nederland. Zelf beslissen over ons geld, de grenzen, het land en onze toekomst.’

Framing à la Wilders heeft Nederland inmiddels miljarden gekost. Je kunt verhalen alleen bestrijden met verhalen. Het wordt tijd dat de gematigde partijen een paar storytelling-experts gaan inzetten tegen het schadelijke populisme. Nederland staat op het spel!

 

 

TAGS

27 augustus 2013

RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action