Storytelling & geloofwaardigheid
Verhaalstrategie

Geloofwaardigheid

By on 14 december 2013

Door een brand in het Delftse Zeiss-laboratorium afgelopen donderdag zijn levensgevaarlijke bacteriën ontsnapt. Het gaat om een vleesetende variant van de staphylococcus epidermidis. Besmetting leidt direct tot een ernstige huidinfectie waarbij de bacteriën zo’n 10 centimeter vlees per uur verslinden! Waarschuw onmiddellijk uw huisarts!! Wie te laat is, wacht amputatie… of erger. Het Ministerie van Volksgezondheid weigert dit bericht te bevestigen, uit angst voor paniek onder de bevolking…

Een Hollandse variant op een hardnekkig gerucht dat de VS overspoelde in 1999. Oorspronkelijk ging het om vleesetende bacteriën die per bananenboot uit Costa Rica kwamen. Velen geloofden dit bericht. Ik herhaal… velen geloofden dit bericht. Het is een van de prachtige voorbeelden uit ‘Made to stick‘ van Dan & Chip Heath. Zij beschrijven de 6 elementen waaraan een boodschap moet voldoen om te beklijven: eenvoudig, onverwacht, concreet, geloofwaardig, emotioneel en verhalend.

De broertjes Heath beschrijven twee routes die je kunt volgen om een geloofwaardige boodschap te brengen:

1) externe validatie: haal je grote broer erbij in de vorm van experts, beroemdheden of zogeheten ‘anti-autoriteiten’ (Pietje Puk wiens been zichtbaar is verslonden door vleesetend ongedierte)

2) interne validatie: creëer intrinsieke geloofwaardigheid mbv krachtige details, statistieken (leuk verpakt), toetsbare uitspraken (Wij dagen u uit: ervaar het zelf…) of de ‘Sinatra-test’ (If we can make it here, we can make it anywhere)

Een mooi voorbeeld van externe validatie (en authentieke storytelling) komt van Sanquin Bloedvoorziening:

De kunstschaatster biedt hier de (externe) geloofwaardigheid voor de boodschap van Sanquin. Ooit was er een politicus die riep: ‘Ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg‘. Wie deze woorden in daden omzet, is ook geloofwaardig in gedrag. Dat is een stap verder. Niet alleen geloofwaardig ‘overkomen’, maar ook geloofwaardig ‘zijn’.

Dat brengt het begrip geloofwaardigheid op een volgend niveau. Hoe geloofwaardig ben je als je niet consistent of integer bent in woord en daad? Als je gedrag berust op pragmatisme en opportunisme? Als het doel de middelen heiligt, ongeacht de gevolgen voor anderen? Hoe geloofwaardig ben je, kortom, als je universele, eeuwenoude principes in de wind slaat zoals veel banken, bedrijven, instellingen en politieke leiders afgelopen jaren lieten zien?

Mahatma Gandhi, een onbetwist geloofwaardige legende, schetste de volgende ‘7 blunders of the world’ die organisaties, landen en individuen ten gronde richten:

– welvaart zonder te werken
– plezier zonder geweten
– kennis zonder karakter
– handel zonder moraliteit
– wetenschap zonder menselijkheid
– aanbidding zonder opoffering
– politiek zonder principes

Een geloofwaardige opsomming waar vleesetende bacteriën nog een puntje aan kunnen zuigen…

 

 

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action