Verhaalstrategie

Gouden Kansen

By on 24 december 2014

De realiteit kun je niet veranderen. Maar wel je kijk op die realiteit. Stel dat je doorkrijgt wat er momenteel aan de hand is? Dat je inziet welke kansen er liggen? Dat je begrijpt waar je op moet letten en wat je kunt negeren? Dat beslissingen je makkelijker af gaan omdat je kompas klopt? En dat je weet wat dit voor je baan, bedrijfsvoering en communicatie betekent?

Weet je het antwoord op de volgende vragen, dan hoef je niet verder te lezen: Wat heeft scharrelvlees te maken met de oprichting van ‘burgerbanken’? Hoe valt de onrust in het Midden-Oosten te rijmen met jouw volgende spijkerbroek? Waarom kun je ‘Barbie & Sterretje’ in verband brengen met de eerste vrouwelijke SGP-kandidaat?

De Overgang
We zitten niet in een tijdelijke crisis, maar in een economische transformatie. Van het Industriële Tijdperk naar het Informatietijdperk. Met alle economische schokken vandien. De gloednieuwe rails – technische infrastructuren, kennis en kansen – liggen er, maar worden nog onvoldoende benut vanwege het drukbereden oude spoor. Dat komt omdat het grote ‘OMDENKEN’ – de sociale en institutionele transformatie – nog moet plaatsvinden.

De Onvoorspelbaarheid
Het Informatietijdperk komt voort uit de ICT-revolutie. Dankzij de ICT-revolutie is de wereld ‘geglobaliseerd’. Momenteel leven we in een McWorld waarin iedereen met iedereen handelt om ‘alles’ tegen de laagste kostprijs. Dat heeft zulke ingewikkelde waardeketens opgeleverd, dat er zomaar zebravlees in je slavink kan zitten. Het heeft ook tal van zichtbare en onzichtbare afhankelijkheden opgeleverd. Als Wallstreet hoest, krijgen wij een longontsteking.

Storytelling McWorld

De Machtsverschuiving
Maar nu komt het. Een van de grootste revoluties die het Informatietijdperk ontketent, is de machtsverschuiving naar de burger-consument. Individuele mensen zoals jij en ik met toegang tot internet krijgen het steeds meer voor het zeggen. Gewapend met ons netwerk, afstandbediening, stembiljet en portemonnee zijn we in staat om oude elites op de knieën te dwingen en nieuwe helden te verheffen… dit besef is nog amper geland.

Barbie & Sterretje
Er wordt hard gestreden om onze aandacht. Want wie een publiek trekt, krijgt bestaansrecht. Voor even of langer. Dat geldt zowel voor grofgebekte TV-Hagenezen als de eerste SGP-vrouw die zich verkiesbaar stelt. Dit gaat verder dan een willekeurige populariteitscontest. Slimme marketeers hebben het al lang in de gaten: The Best Story Wins! Nu het grote ‘zenden’ voorbij is en reclameboodschappen nauwelijks effect sorteren, gaat het om verbinden en  mobiliseren. Om bij het laatste te beginnen: hoe mobiliseer je de massa?

Maslov & Geborgenheid
Waar zijn we gevoelig voor? Als we voedsel, veiligheid en onderdak hebben geregeld, is de rest van onze behoeften ‘psychologisch’. Dit draait vooral om liefde en verbondenheid. De meesten van ons willen graag ergens bij horen, een groep of tribe, die dezelfde waarden en kijk op het leven deelt. Groepen vormen een cultuur, en culturen bestaan uit verhalen en rituelen. Met verhalen en rituelen vormen we een ‘wij’, dat zich vervolgens kan onderscheiden van een ‘zij’.

Storytelling & integriteit

Arabische Lente
Met het juiste verhaal mobiliseer je mensen. En dankzij de huidige technologie kan dit sneller en in grotere aantallen dan ooit tevoren. Mits je met dat verhaal iets ‘aanraakt’ binnen je doelgroep. Wie jarenlang is onderdrukt (‘wij’), schaart zich sneller achter een protestverhaal met het bijbehorende vijandbeeld (‘zij’), dan wie in vrede en voorspoed heeft geleefd. Een lans breken voor scharrelkip door bio-terreur in beeld te brengen, werkt beter dan een campagne gericht op het onverdoofd plukken van tulpen. Het verhaal moet – kortom – ‘resoneren’.

We leven in een geweldige tijd,’  roept Triodos in haar veelgeprezen commercial. Voor wie het ziet… in een volgende blog meer over burgerbanken, spijkerbroekmerken, graaiende topmannen en de gouden kansen die nu aan onze voeten liggen…

TAGS

24 december 2014

RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action