Storytelling in reclame
Verhaalstrategie

Kleutervoer

By on 20 juli 2013

We worden dagelijks bedolven onder een ‘tsunami’ van informatie. Thuis, onderweg, op het werk. Onze mentale filters draaien op topsnelheid om de wereld overzichtelijk te houden. Met deze blog vererger ik de information overload ook nog eens. Intussen scan jij deze zinnen op relevantie, is dit mijn tijd waard? Leer ik hier iets van? Laat dat maar over aan Bea en Gea van ABN AMRO.

Misselijk
Er bestaat een hardnekkige mythe over roken. Als je wil voorkomen dat je kind gaat roken, laat het roken. Dwing je zoon of dochter om achter elkaar een heel pakje op te roken! Eenmaal groen en geel van de misselijkheid, zullen ze nooit meer een sigaret aanraken. En jou ook niet, want ze vertrouwen je niet meer…maar dat terzijde.

Nog iets om misselijk van te worden: informatie. De kenniseconomie heeft enorme informatiestromen op gang gebracht die ons dag en nacht belagen. Om ons hiertegen te bewapenen, filteren we het gros weg. Ene oor in, andere weer uit. Wat past binnen ons straatje, laten we binnen, de rest negeren we.

It’s the story, stupid
Kortom, het is lastig om iemand anno 2012 te beïnvloeden met informatie. Zeker als je daarmee kennis, waarden of vaardigheden wil overbrengen. Het is dan ook geen toeval dat het afgelopen decennium zoveel aandacht en enthousiasme is ontstaan voor storytelling, een eeuwenoud fenomeen.

Met storytelling geef je verhalenderwijs betekenis aan je boodschappen zodat deze niet alleen aankomen maar ook beklijven. Het menselijk brein is in de loop der evolutie zo ontwikkeld dat we narratieve wezens zijn geworden. We denken in (anti-)helden, doelen, obstakels, inzichten en transformaties.

Door de ogen van de held(en) beleven we het avontuur alsof we in een vluchtsimulator zitten. We zien wat werkt en wat niet werkt, waardoor we vervolgens de kennis ontwikkelen om soortgelijke obstakels in het echt te overwinnen. We leren graag van verhalen, zeker als die verhalen ons aanspreken.

Kleutercampagne
Zoiets moet ABN-AMRO gedreven hebben bij de inzet van de Bea & Gea-campagne. Twee personages, een simpele plot met telkens een nieuw obstakeltje om te overwinnen. Zou dit helpen om verstokte cash-gebruikers te laten overstappen naar plastic? De statistieken laten zien dat zelfs dit type ‘kleutercampagnes’ effectiever is dan traditionele communicatie.

Moet je nagaan hoe effectief storytelling kan werken als je het intelligent inzet…

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action