Verhaalstrategie – Just Story It!

Je bekijkt nu een

Blogbericht

Lezing 2012: credibility

Hoe vertel je dat de aarde niet langer plat is? Het is 2013 en we bewegen ons naar een nieuwe economische orde. In een van z’n boeken hanteert Stephen Covey de metafoor van het aderlaten. Stel je een machtig bedrijf voor, Blood Drain Inc, marktleider in professioneel aderlaten. Alle activiteiten staan in het teken van het paradigma ‘ziekte huist in het bloed’. Tot op een dag de omzet keldert… klanten stappen massaal over naar een nieuwe concurrent: Antibiotica BV.

De managers van Blood Drain Inc doen er alles aan om de business te redden. Ze voeren grootschalige reorganisaties door, processen worden geoptimaliseerd, alles moet ‘lean’ worden, de medische teams worden op training gestuurd, briljante campagnes worden gelanceerd om ‘het nieuwe aderlaten’ te promoten. Helaas, niets lijkt te helpen…

Op 12 december j.l. heb ik een lezing gehouden op de Landelijke Communicatiedag van Vewin, de overkoepelende vereniging van waterbedrijven in Nederland. De lezing bestond uit 3 delen. Hieronder het eerste deel: Transformatie

Geen beeld? Bekijk deze link

Het is 2013 en het wordt steeds lastiger om een boodschap over te brengen. Iedereen communiceert zich suf, maar niets lijkt te beklijven. In een dichtgeslibd medialandschap strijdt iedereen om aandacht voor zijn ideeën, producten en diensten. De oplossing? Aandacht moet je verdienen…

Aandacht is de Nieuwe Schaarste. Wat kun je als communicatieprofessional doen om aandacht voor je boodschap te creëren? Hoe geef je jouw boodschap ‘de plakfactor’ mee, zodat deze niet alleen aandacht genereert, maar ook aandacht vasthoudt?

Hieronder het tweede deel: Aandacht (Let op: vanwege de clipjes kan het inladen langer duren)

Geen beeld? Bekijk deze link

Het is 2013 en het wordt steeds lastiger om vertrouwen te winnen voor je ideeën, producten en diensten. Vertrouwen is de X-factor die iedereen najaagt. Tegelijkertijd is vertrouwen het meest vluchtige kapitaal in dit tijdperk van transparantie. Wat is er nodig om weer ‘vertrouwenswaardig’ te worden?

Hoe aantrekkelijk je boodschap ook is verpakt, als je je beloftes niet waarmaakt, heb je niets. Integriteit speelt een groeiende rol in de dynamiek tussen identiteit en imago. Het vraagt om een shift van korte termijn winstmaximalisatie naar lange termijn (maatschappelijke) waardecreatie. Voor zowel individuen als bedrijven en instituten wordt de volgende vraag steeds belangrijker: welke waarde voeg je werkelijk toe?

Hieronder het derde en laatste deel van de lezing: Vertrouwen

Geen beeld? Bekijk deze link

Reageer

“The real treasure from traveling is not the souvenirs, but lasting inner change and learning.”
― Christopher Vogler