Co-creatie marketing 3.0
Verhaalstrategie

Marketing 3.0

By on 10 februari 2013

Is het waar? Ben je met de komst van social media alle controle over je merkidentiteit kwijt? Of is het juist een unieke kans om te achterhalen wat consumenten écht van je merk willen?

In de vorige eeuw heb ik een ‘old school’ studie economie doorlopen. De tijd dat de wereld nog overzichtelijk was. Marketing ging over 4 P’s en was transactiegericht. Producenten bedachten en produceerden wat consumenten moesten kopen. Reclame was het (aan)smeermiddel.

In de slipstream van ICT-ontwikkelingen en de opkomst van internet kwam later customer relationship management (CRM) in beeld. Marketing 2.0 ontstond en werd relatiegericht. Hoe meer je weet over je klant, hoe beter je deze kunt bedienen. Sindsdien werken de meeste organisaties met indrukwekkende databases vol facts & figures over hun klanten. Handig! Maar nog altijd eenrichtingsverkeer.

Globalisering en de ‘socialisering’ van het internet entameert nu langzaam maar zeker Marketing 3.0. Een verschuiving van transactiegericht (1.0) naar relatiegericht (2.0) naar samenwerkingsgericht(Kotler, Kartajaya, Setiawan (2010): Marketing 3.0, Academic Service).De laatste tijd valt de term ‘co-creatie’ regelmatig als buzzword voor deze vorm van samenwerking.

Voorbeeld? Bij de ontwikkeling van het ‘Harry Potter Themepark’ in Orlando (VS) hebben de oprichters alle ‘top influencers’ die online actief waren op Potter-blogs uitgenodigd om een aantal weken in Orlando te komen ‘brainstormen’. Zo konden deze bloggers meedenken en mee-ontwikkelen aan het themapark rondom hun held. En… niet onbelangrijk: de online buzz opstarten en beïnvloeden.

Maar wacht es, deze blog gaat toch over de kracht van verhalen als communicatie-instrument? Precies! En daar gaat co-creatie uiteindelijk ook over. Door authentieke verhalen uit te wisselen met je doelgroep. En daadwerkelijk te luisteren naar alle ‘tegenverhalen’. Zo ontstaat een effectieve brand narrative tussen je merk en de gebruikers. Denk aan open source software. Je mobiliseert de wijsheid van de massa om je product/dienst relevant te houden voor het publiek.

PS: In de visie van Kotler e.a. gaat Marketing 3.0 vooral over het ‘Nieuwe Ondernemen’, waarin een waardengestuurd, duurzaam ondernemingsmodel centraal staat en waarde wordt gecreëerd voor zowel de consument, klant, partner, aandeelhouder als samenleving. Vanuit dit perspectief zal je relevantie dus ook bepaald worden door het feit of je vanuit ‘goede’ of ‘slechte’ waarden opereert. Zou het toeval zijn dat de laatste jaren het CONFUCIANISME in China weer opbloeit?

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action