Storytelling at the fire
Verhaalstrategie

Narratief overleven

By on 30 januari 2013

Mensen zijn bijzondere zoogdieren. Als enig levend wezen zijn we ons bewust van de raadselachtigheid van ons bestaan. Een tijdelijk bestaan dat zich afspeelt binnen een eeuwige stroom van ontstaan en vergaan.

En dat is niet alles: we leven ook nog op een piepkleine planeet die eenzame rondjes draait in een duizelingwekkend groot en koud heelal. Toch storten we ons niet als lemmingen in de oceaan.

Waarom eigenlijk niet?
Voor de meesten van ons is ‘het leven’ de moeite waard. We geven er zin en betekenis aan, we zoeken en vinden geborgenheid bij elkaar en genieten van fijne en vervullende ervaringen. Vooral wanneer die ervaringen in het verschiet liggen (morgen wordt alles beter). Of wanneer die ervaringen worden gekoesterd in de vitrine van een romantisch verleden (vroeger was alles beter). In tijden van tegenspoed versluieren we ‘de helaasheid der dingen’ achter hoopvolle nevels. Een kwestie van overleven.

Hoe doen we dat?
Dankzij een uniek menselijk talent: het vermogen om onze ervaringen vorm te geven in verhalen. Met verhalen geven we betekenis aan de wereld om ons heen. Ingrijpende gebeurtenissen plaatsen we in een verhalende context, zo verheffen we onszelf boven de rauwe, aardse realiteit. Met ons verhalend vermogen creëren we een overstijgend perspectief, een prachtig uitzicht op een verlichte toekomst.

Wat dit met communicatie te maken heeft? ALLES!
We zijn ontvankelijker voor verhalen dan voor feiten. Willen we feiten laten beklijven, dan moeten we ze verpakken in de emotionele context van een verhaal. Zo zijn we geprogrammeerd. Vanaf onze vroegste jeugd voeden we onze verbeelding met fictie. Ieder voorval smeden we om tot een groots en meeslepend avontuur. Liefst een heldenepos met een happy end. Zo bevolken we onze belevingswereld met helden en boeven, met goed en kwaad. En ontwikkelen we onze kijk op een leefbare werkelijkheid.

TAGS

30 januari 2013

30 januari 2013

RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action