Verhaalstrategie

Beleving van de realiteit

By on 12 juni 2015

De realiteit is de realiteit. Maar je beleving van die realiteit is altijd gekleurd. Rondom de feiten spinnen we immers een weefsel van subjectiviteit. Dat begint al met je stemming. Met een ochtendhumeur reageer je anders op het hoopje kots bij de voordeur (verzuipen dat kreng!) dan wanneer je vrolijk bent (ocharm, zou Poekie ziek zijn?). Dat geldt ook voor de interpretatie van begrippen. Neem nou het begrip ‘groei’. Wat betekent groei in de ogen van een moeder, ondernemer, psycholoog of politicus?

Of voor deze bankier?

Groei is meer dan een cijfer… een prachtig frame van Triodos, gamechanger in bankiersland. Door begrippen anders te framen, creëer je een andere betekenis, een andere kijk op de realiteit. En wanneer je anderen zover krijgt jouw frame te omhelzen, beïnvloed je ook hun kennis, houding én gedrag. Dit is de heilige graal van politici, reclamemakers en andere invloedzoekers. We framen allemaal, de hele dag door. Simpelweg omdat we mensen zijn.

Over alles een mening
Wie jong is, staat open voor alles wat zich aandient. Naarmate je ouder wordt, ontwikkel je steeds meer ‘betekenisfilters’ die je helpen om de chaos en complexiteit van de wereld om je heen te begrijpen en te pareren. En als je niet oppast heb je op den duur zo’n dikke laag filters opgebouwd van meningen, oordelen, aannames en kennisframes, dat er geen lichtstraaltje meer doordringt. Dan ben je – ongeacht je leeftijd – oud geworden, je bent opgehouden te stromen.

thorin-gandalf-and-radagast-309839

Wat is je echte leeftijd?
Iedereen kent wel iemand die tot op hoge leeftijd ‘jong’ is gebleven, nieuwsgierig en vol plannen tot de laatste snik. Wie verstandig is, blijft openstaan voor nieuwe avonturen. Het heeft alles te maken met je eigen ‘hero’s journey’, het uitdagende pad naar persoonlijke groei en ontwikkeling. In de afgelopen crisisjaren zijn veel mensen op drift geraakt. Oude posities vol veiligheid en comfort werden noodgedwongen verlaten voor nieuwe, onzekere avonturen. Een test in veerkracht.

Narratieve bewustwording
In spannende tijden is het handig om stil te staan bij de verhalen die je dagelijks vertelt. En de impact hiervan op jezelf en anderen. Verhalen uitwisselen is als ademen, je doet het onbewust. In verhalen onthul je je kijk op de wereld, jouw waarheid die – zoals bij ons allen – een subjectieve interpretatie is van de werkelijkheid. Het zijn deze zelfgecreëerde frames die je helpen of juist tegenwerken om de obstakels op je pad te overwinnen. De wereld is zich aan het vernieuwen, je kunt kiezen hoe je hierin wil staan. Open of gesloten? Jong of oud? Met lichte of donkere bril?

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action