Play

Voor wie ben je wanneer relevant op welke plek met welke boodschap? De confrontatie tussen je content en je doelgroepen opent een onvermijdelijke kloof tussen verwachting en resultaat. En daarmee de noodzaak tot optimalisatie.

Contentoptimalisatie is een avontuur. Net als iedere protagonist uit ieder verhaal koester je een specifiek verlangen (Desire), besluit je actie te ondernemen (Action), stuit je op onverwachte reacties (Conflict) die je dwingen tot aanpassing (Change). And so on…

Activiteiten:

  1. Sparren & begeleiden marcom & online specialisten
  2. Selectie owned & paid media, inschatting kansen earned media
  3. Evaluatie & bijsturing o.b.v. gemeten interacties
Contentmarketing Storytelling

Succes met contentoptimalisatie en contentmarketing

Meten is weten. Maar niet alles wat je kunt meten is waardevol en niet alles wat waardevol is kun je meten. Er is een groot verschil tussen bereik en impact. Wie toont werkelijk interesse in je content en wie niet?

Via individuele interacties met je content kun je engagement in kaart brengen en real-time optimaliseren. Bij paid media is het verstandig je boodschap niet te pushen, maar vrijwillig aan te bieden (opt-in/opt-out). Engaging content wordt vaak gezien als het wonderelixer dat alle kwalen geneest. Mijns inziens is het vooral zaak om individuele relevantie te bieden. Dat gaat over strategie, inhoud, creativiteit én timing.

Vroeg of laat wordt ieder aanbod inwisselbaar (commoditizering). Onderscheidend zijn en blijven is de grote uitdaging in de huidige dynamiek van snelle innovaties. Contentstrategie speelt een belangrijke rol in deze strijd om differentiatie. Tussen het traditionele adverteren – ‘Kijk! Ons nieuwe product!’ – en de op conversie beluste online aanbiedingen – ‘Nu 20 % korting! Shop now!’ – zit doorgaans een verwaarloosde customer journey vol gemiste kansen.

Massale personalisatie wordt de ‘holy grail’ van de 21e eeuw. Een queste vol uitdagingen, maar met de juiste aanpak kun je in alle fasen van de customer journey relevant worden op individueel klant-niveau.  Mijn toegevoegde waarde zit op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling.

Meer lezen

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action