prosocial branding empowerment marketing
Verhaalstrategie

Prosocial Branding

By on 16 juni 2013

De universele zoektocht naar zingeving is big business. Merken kunnen dit faciliteren met hun marketingpower waarbij ze niet alleen meer omzetten, maar ook bijdragen aan een betere wereld. Mark Woerde van reclamebureau Lemz timmert hiermee wereldwijd aan de weg: How advertising will heal the world and your business.

Volgens Woerde kun je wereldwijd 64 procent(!) meer verkopen als je je als merk richt op de alomtegenwoordige altruïstische behoefte. Via je marketing help je kopers van jouw product weer anderen te helpen, waarmee alles zich de goede kant op beweegt. Kortom, een effectieve win-win-oplossing voor een betere wereld. Merken die zich hiermee bezig houden vormen een nieuwe categorie: Prosociale merken.

Te mooi om waar te zijn? Zeker niet. Het wordt al toegepast. Kijk naar al jaren lopende ‘1 pack= 1 vaccine’-campagne van Pampers. Hiermee wil Proctor & Gamble i.s.m. Unicef de ziekte tetanus de wereld uitkrijgen. In feite gaat het om een sociale vorm van brand utility. Een add on op de psycho-sociale eigenschappen van je merk. Je helpt de consument om iets positiefs voor anderen te doen door jouw product aan te schaffen.

Toekomstig onderzoek zal dit inzicht van Mark Woerde ongetwijfeld steunen. Zelf heeft hij vanuit letsheal.org onderzoek verricht onder 24.227 mensen in onder meer de Verenigde Staten, Engeland, Frankrijk, Nederland, Japan, India en Rusland, met de volgende uitkomsten*:

  1. Betekenisvol leven is een basisbehoefte. Slechts 16 % van de mensen is niet op zoek naar een zinvol leven
  2. 74 % van de consumenten in de 16 landen met het hoogste BNP zegt dat anderen helpen essentieel is voor een zinvol leven
  3. 60 % wil meer doen dan alleen maar doneren aan een goed doel
  4. 64 % van de onderzochten zegt dat ze prosociale merken prefereren boven gewone merken
  5. 68 % van de mensen werkt liever voor een prosociaal merk.

* Bron: Adformatie 27 mei 2011

Robert Quinn ziet verandering als ‘een sociale beweging van een zich uitbreidende groep toegewijden’. In feite is er wereldwijd zo’n beweging gaande die vanuit verschillende disciplines wordt gevoed. Deze beweging moet de antwoorden gaan ontwikkelen op de mondiale problematiek die de mensheid heeft veroorzaakt. Het leven op aarde schijnt al vier keer eerder verwoest te zijn, de mensheid is hard op weg de vijfde Grote Verwoester te worden.

Ook Mark Woerde maakt met zijn initiatief deel uit van deze beweging, waarbij hij zich specifiek op het sociale aspect lijkt te richten. In feite gaat het om corporate social responsibility, de Triple P-gedachte: people, planet & profit. Merken en marketeers kunnen hier niet omheen. Ook daar zal een rigoreuze verandering in het denken teweeggebracht moeten worden.

Dus geen staaltje greenwashing, windowdressing of ander slick marketingtrucje, maar een structureel andere kijk op inkopen, produceren en (dus ook) vermarkten van producten en diensten. Zie ook de publicatie Marketing 3.0 van Kotler e.a. Misschien vraagt dit ook om een ander type marketeer dat zich meer door innerlijke dan uiterlijke drijfveren laat leiden. Het type dat je bijvoorbeeld aantreft bij NGO’s . Al zal de belofte van een verhoogde omzet zeker helpen om ook traditionele marketeers in beweging te krijgen…

 

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action