Storytelling vrouwen
Verhaalstrategie

Sex & The City Marketing

By on 20 april 2013

Het zijn de hormonen. En de hersenen. Samen bepalen ze de grote verschillen tussen mannen en vrouwen. En dus ook de grote verschillen in beslis- en aankoopgedrag. Vrouwen vragen een andere marketingbenadering. Ze zijn namelijk écht anders. Marketeers houden hier nauwelijks rekening mee.

Aldus de ‘godmother’ van vrouwenmarketing – Marti Barletta – onlangs opgetekend in Adformatie. Maar ook vrouwen verschillen stevig van elkaar. Hoog tijd om het ‘sex and the city-model’ uit de kast te trekken…

De helft van de wereldbevolking bestaat uit vrouwen. Ze beslissen over méér dan de helft van alle aankopen. Even wat cijfers uit de VS? Female buying power: 90 % van alle fmcg’s ; 60 % van alle nieuwe auto’s ; 60 % van alle consumentenelektronica. Van elke dollar wordt 80 cent (!) besteed door vrouwen.

Er is geen reden om aan te nemen dat de cijfers in Europa heel anders liggen. Waarom wordt er nauwelijks rekening gehouden met de koopmacht van vrouwen? Neem nou de grootschalige Mediamarkt-campagne uit 2011 met z’n ‘Arie -dit-is-mijn-winkel-Koomen’? Welke vrouwelijke snaar wist deze overbehaarde volksjongen te raken? En wat zegt dit over het type bedrijf?

Storytelling en vrouwen

Heb je ooit het aantal elektronica- en autoreclames in damesbladen geteld? Vrouwenmarketing bevindt zich nog in de kinderschoenen. Marti Barletta geeft wel wat tips, waaronder (het bekende) feit dat vrouwen zich meer aangesproken voelen door mensen dan door producten.

Vrij vertaald: context gaat boven specs.

Al blijven oprechte consumer insights ‘key’. Ook mooi. Laten we er een sociale context aan toevoegen, een omgeving waarin een en ander betekenis krijgt: de serie Sex and the City. Hierin figureren 4 hartsvriendinnen met karikaturaal uiteenlopende karakters. Vier onvervalste vrouwen, vier persoonlijkheidstypen.

Storytelling & MBTI

Wat ben jij voor type? Introvert of extravert? Beslis je op basis van feiten of intuïtie? Ben je een spontane of planmatige werker? Dit zijn bekende vragen voor diegene die ooit een MBTI-test deed, de Myers Briggs Type Indicator. Uit deze test rolt een persoonlijk profiel waaruit je bepaalde gedragskenmerken kan verklaren. Heel handig.

Een tijdje terug verscheen een interessant artikel van Raymond Klompsma op Frankwatching. Hij legde het verband tussen MBTI en succesvolle tv-series als The A-team en Sex & the City. Waarom? Notabene om websites te kunnen optimaliseren. De MBTI-questionnaire werd teruggebracht tot twee hoofdvragen:

  1. Ben je een snelle of langzame beslisser?
  2. Beslis je op basis van feiten of emoties?

Zo houd je 4 persoonlijkheidstypen over, laten we ze een naam geven: Carrie, Samantha, Miranda en Charlotte. Rings a bell? Carrie (snelle beslisser, veel emotie) als de spontane impulsaankoper, Samantha (snel, weinig emotie) die direct op haar doel afstevent, Miranda (langzaam, weinig emotie) die alle inns en outs tegen elkaar afweegt en Charlotte (langzaam, veel emotie) die zo verstrikt raakt in haar eigen perfectionisme dat ze nauwelijks tot beslissen in staat is.

Wat betekent dit alles voor de gemiddelde marketeer? Ten eerste: neem de beslis- en koopkracht van vrouwen serieus. Ten tweede: identificeer je met tenminste 4 verschillende vrouwtypen. Wat hebben zij nodig aan facts & feelings om tot aankoop van je product te komen?

Online conversiespecialisten adviseren vaak alternatieve routes op een website om tot een aanschaf (conversie) te komen. Waar het communicatie betreft, zul je de feiten (specs) moeten verpakken in de juiste emotionele context. Daar is een effectieve methode voor: storytelling… verhalen die niet alleen Carrie aanspreken, maar ook haar vriendinnen…

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action