urban legends storytelling
Verhaalstrategie

Stadslegenden

By on 17 december 2012

Het volgende verhaal kun je over een week nog navertellen, wedden?

Een vriend van mij, David, is regelmatig onderweg voor z’n werk. Laatst was hij in Rotterdam voor een contractonderhandeling. Daarna moest hij een tijdje wachten op z’n trein en besloot hij wat te drinken in een lokale bar. Hij had net z’n eerste biertje op, toen een bloedmooie vrouw naast hem kwam zitten. Ze vroeg of hij iets van haar wilde drinken. David was verrast en gevleid. “Graag”, zei hij. De vrouw liep naar de bar en kwam terug met twee exotische drankjes. Ze proostten en David nam een slok. Dat was het laatste wat hij zich herinnerde. Toen hij weer wakker werd, was hij compleet gedesoriënteerd. Hij lag in een badkuip in een hotel, zijn lichaam onder het ijs. In paniek om zich heen kijkend probeerde hij te bedenken waar hij was en hoe hij hier was beland. Toen ontdekte hij het briefje: ‘Beweeg je niet, bel het alarmnummer’. Op een kruk naast het bad lag een mobieltje. Hij pakte de telefoon en belde 112.Dit lukte pas na drie keer, zijn vingers waren stijf van het ijs. De telefoniste leek de situatie direct te herkennen: “Meneer, voel eens achter u. Steekt er een buis uit uw onderrug?” Paniekerig tastte David achter zich, en jawel, daar zat een buis! “Dat dacht ik al,” verzuchtte de telefoniste, “één van uw nieren is gestolen. Er is een bende orgaandieven actief in de stad. Blijft u rustig liggen, de ambulance is onderweg…’

Een mooi voorbeeld van een zogenaamde ‘urban legend’, stadslegende of broodjeaapverhaal. Het boek ‘De plakfactor’ van Chip & Dan Heath opent ermee (ik heb de inhoud wat gelokaliseerd).

De broertjes Heath hebben uitgezocht waarom bepaalde verhalen blijven hangen en andere niet. Ofwel: waarom sommige ideeën wél blijven plakken. Zo ontwikkelden ze de ‘zes principes van beklijvende ideeën’ ofwel de SUCCES-factor van een goed verhaal: S(imple), U(nexpected), C(oncrete), C(redible), E(motional), S(tory). Een handige en effectieve methodiek die ik in iedere vorm van verhaalstrategie inzet.

Mocht je toevallig bezig zijn met de voorbereiding van een presentatie, denk hier eens aan. Zorg voor een eenvoudig, onverwacht, concreet en geloofwaardig verhaal mét gevoel.

Trek in meer broodjesaap? Kijk eens hier.

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action