Verhaalstrategie

The Story Wars

By on 13 februari 2015

Belangrijkste inzicht van afgelopen jaar: ‘zonder conflict geen verhaal, zonder verhaal geen conflict’. Een simpel zinnetje met een diepgaande betekenis. Zowel voor communicatieprofs als andere invloedzoekers. Over de keiharde verhalenoorlog binnen een overbelast medialandschap.

We leven niet in een tijdperk van verandering, maar een verandering van tijdperk. Dit levert grote conflicten op. Een strijd tussen het oude en het nieuwe die in verhalen wordt uitgevochten.  Zoals de mythe van de autonome staat versus een geglobaliseerde wereld vol afhankelijkheden. Of een herleving van de politieke strijd tussen individuele verantwoordelijkheid en collectieve solidariteit.

Goeroe
Bij het lezen van Jonah Sachs ‘Winning the STORY WARS’  vielen voor mij allerlei puzzelstukjes op hun plek. Hij is de creatief achter beroemde virals als The Story of Stuff  en The Meatrix. Zijn inzichten helpen marketeers en andere beïnvloeders in hun online goldrush naar zichtbaarheid en vindbaarheid. Met als bijeffect een betere wereld. 😉

Digitoral Era
Sachs introduceert een interessante term. In het Informatietijdperk keren we terug naar de eeuwenoude orale traditie, zij het in gedigitaliseerde vorm. Blijft er dan nog ruimte over voor good old broadcasting? Weinig. De Digitoral Era vormt het strijdperk van verhalen. Met dit verschil dat niet alleen het opperhoofd en de medicijnman hun zegje doen, maar iedereen die iets interessants te vertellen heeft. Van Coca-Cola tot Catootje uit Moddergat.

Film indianen

Oude wijn
Tot zover weinig nieuws voor ingewijden. Marketeers worstelen dagelijks met dit dilemma: populariteit is niet langer te koop en toch wil je zichtbaar en vindbaar blijven. Sommigen kiezen ervoor om tonnen content door hun digitale kanalen te persen. Anderen zetten populaire bloggers in die als online DJ’s hun reclamejingles tussendoor draaien. Oude oplossingen voor nieuwe problemen…

Verhalenoorlog
De democratisering van informatie heeft interessante gevolgen voor wat aandacht krijgt en wat niet. De online arena is inmiddels het domein van storytellers geworden. Goede, minder goede, slechte en ronduit kwaadaardige vertellers. Wat goed is en wat kwaad wordt mede bepaald door de zeitgeist. Nu de macht verschuift naar burgers (zie vorige blog), ontstaan er kansen voor het helen van een gebroken wereld.

Goed en Fout
Zonder verhaal geen conflict… wie anderen wil beïnvloeden, doet er goed aan zich te verdiepen in het mechanisme van storytelling. Verhalen binden en mobiliseren doordat ze een ‘wij’ creëren tegenover een ‘zij’. Een verhaal ‘resoneert’ in de massa als het een aantrekkelijk of herkenbaar wereldbeeld met dito waarden oproept. Of wanneer het onze laagste instincten beroert: angst, hebzucht en lust. Dit is de inzet van de dagelijkse story wars, de strijd om onze ziel en de toekomst van onze samenleving.

Volgende keer meer over het narratieve schaakbord, wie met wit speelt en wie met zwart. En meer over wat Jonah Sachs ‘the Dark Art of Marketing’ noemt, inclusief het krachtige tegengif dat je als mens, merk en organisatie hiertegen in stelling kunt brengen…

 

TAGS

13 februari 2015

13 februari 2015

RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action