Storytelling Alice herontdekt het verhaal
Verhaalstrategie

De herontdekking van het verhaal

By on 13 september 2015

Marketeers en communicatieprofessionals worden steeds belangrijker. Zij vormen de spin in ’t web van een sociaal ecosysteem – de wereldmarkt – dat al maar complexer wordt. Dat stelt ‘marcom-profs’ ook in staat om een belangrijke bijdrage te leveren aan het succes van organisaties en merken. Door verhaalbewuster te worden en storytelling-vaardigheden te ontwikkelen, kun je deze impact vele malen groter maken.

Dit is de eerste aflevering van een blogreeks over de ‘why, how & what’ van storytelling.

R.I.P. Broadcasting
Het is al jaren gaande, de grote verschuiving in het medialandschap. Ooit had je ‘de massamedia’ als kranten, radio en TV. Zij vormden het exclusieve domein van een klein aantal aanbieders. Als machtige poortwachters bepaalden zij wat we te lezen, te zien en te horen kregen. Adverteerders kochten toegang tot dit exclusieve domein door stevig in de buidel te tasten, in ruil voor een enorm bereik = betaalde aandacht. Met de opkomst van internet en social media is dit landschap volledig versnipperd en ‘gedemocratiseerd’.

In termen van écht bereik is AANDACHT niet meer te koop, je moet het VERDIENEN.

Contentstrategie for all

Engaging Content
Wat aandacht krijgt en wat niet is een complex samenspel van factoren. Denk aan je dagelijkse mailbox, je social media accounts, de media en alle overige berichten die je dagelijks overspoelen. Wat pik je eruit, wat blijft er hangen? Er lijkt een schreeuwende behoefte te zijn aan MINDER DATA en MEER BETEKENIS. Maar wat is dat dan? Wat er ‘doorkomt’ en wat niet is uiteindelijk een kwestie van persoonlijke relevantie. Lost ’t iets voor je op, brengt ’t je verder of inspireert ’t je tot groei? Of is het simpelweg entertainend? Wat jouw aandacht trekt, is in ieder geval voor jou ‘engaging’.

Persoonlijk & Relevant
Content is een containerbegrip. Goede content is een voorwaarde voor succesvolle communicatie. Saaie content is als droge kaakjes, het vult je kanalen… maar daar is alles mee gezegd. Goede content inspireert, verbindt en mobiliseert. Het is niet toevallig dat veel goede content gebruik maakt van storytelling-technieken. Het verpakt je boodschap in een menselijke context die direct betekenis krijgt voor je brein. Geen statements, verklaringen, feiten of cijfers. Gewoon… een persoonlijke ervaring, een gedwarsboomd streven, een reeks gebeurtenissen die in onderlinge samenhang betekenis krijgen.

MAAR HOE WERKT DIT DAN?

Geen Hype
Er is de laatste jaren veel gezegd en geschreven over storytelling en de toepassingen daarvan. Ik zal hier de komende periode ook dieper op in gaan. Maar eerst even een misverstand uit de weg ruimen: storytelling is GEEN hype. Het is een oeroud communicatie-instrument dat is herontdekt in het digitale tijdperk. Storytelling is van groot belang voor iedere communicatieprofessional en marketeer die wil ‘engagen’. Het gaat niet over fictie, maar over authenticiteit en relevantie. Niet om korte termijn scoren maar lange termijn waardecreatie.

Storytelling op wielen


Het Doel

Storytelling als communicatie-instrument dient een helder organisatiedoel:  het versterken en verdiepen van de relatie met medewerkers, klanten en overige stakeholders. Hoe obligaat dit ook klinkt, je bestaansrecht hangt ervan af. Verhalen zijn voertuigen van waarden en overtuigingen. Wanneer deze ‘resoneren’ met de waarden en overtuigingen van je beoogde doelgroepen, onstaat ruimte voor echte verbindingen. Dit gaat verder dan de functionele salarisstrook van de medewerker of de functionele waarde die je product vertegenwoordigt voor de klant. Het gaat om je ‘Unique Telling Point’: een consistente demonstratie van wie je bent en waar je voor staat.

Afbeelding18

Binnenkant & Buitenkant
Aan de buitenkant zie je zelden wat er binnenin leeft. Het innerlijk van de ander moet je ervaren in de praktijk. Mooie bedrijfspraatjes, indrukwekkende gevels, knappe accountmanagers… het is allemaal buitenkant. Vertrouwen en loyaliteit bloeit op uit ervaring met het product, het merk of de organisatie. Bij gebrek aan directe ervaring is er altijd nog de ‘indirecte ervaring’ beschikbaar. Denk aan authentieke verhalen van medewerkers, klanten en andere betrokkenen.

Tot zover deze eerste blog uit een reeks. Volgende keer meer over de functionele kracht van verhalen in communicatie. Dank voor je aandacht!

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action