Verhaalstrategie

Unique Telling Point

By on 13 december 2015

Sociale media hebben eindelijk een vaste plek veroverd in de middelenmix. Daarmee komt er ruimte voor de inhoud. Hoe ga je de relaties met klanten, medewerkers en andere stakeholders verdiepen? Als je storytelling wil inzetten kan dat rare vragen opleveren: Wat is de persoonlijkheid van jouw organisatie of merk? Ben je een goede vriend of een oppervlakkige kennis? Wat heb je functioneel, sociaal, psychologisch of spiritueel te bieden?

Alles draait om waardecreatie. Ook storytelling. Waarde is een gelaagd begrip. Zo kan een organisatie je waarde bieden vanwege je maandelijkse salaris (functioneel), je behoefte aan menselijke interactie (sociaal-emotioneel), de voldoening van een zinvolle bezigheid (psychologisch) of het gevoel dat je een bijdrage levert aan een hoger, zelfoverstijgend doel (spiritueel). Deze ‘waarde-gelaagdheid’ geldt ook voor degenen die je bestaansrecht als bedrijf bepalen: klanten en overige stakeholders.

contentstrategie storytelling

De Relatie-route
Wie ben je voor je doelgroep? Een begripvolle vriend of een oppervlakkige kennis? Op feestjes kan het soms gebeuren dat je een ‘echt’ gesprek krijgt. Dan gebeurt er iets, een verbinding die even al je aandacht mobiliseert. Grote kans dat je persoonlijke ervaringen uitwisselt met onderliggende waarden die ‘resoneren’ bij je gesprekspartner. Er ontstaat een waarde(n)volle conversatie.

De ‘relatie-route’ naar klanten en andere stakeholders kun je ook zo bekijken, hoe kom je echt met elkaar in contact, tot echte verbinding?

storytelling marketingAura
Merkvoorkeur ontstaat uit waardevolle interacties tussen klant en merk. Dit gaat verder dan de functionele oplossingen die je producten te bieden hebben. Vooral grote merken zijn goed in het creëren van een ‘aura’ rond hun producten. Ze hebben een wereld gecreëerd waar anderen bij willen horen. Daarbij gaat het om impliciete waarden die verpakt zitten in de verhalen die ze delen. Waarden die resoneren bij de doelgroepen van het merk.

redbull

RED BULL – SPACE JUMP

Unique Telling Point
Het mooie van verhalen is dat je kernwaarden impliciet laat zien, zonder ze hardop uit te hoeven spreken.  Zoals Margaret Thatcher ooit zei: “Als je moet vertellen dat je een dame bent, ben je het niet.”  Zeggen dat je betrouwbaar bent, roept juist wantrouwen op. Op het moment dat je scherp hebt wie je bent en waar je voor staat, kun je rondom je producten een betekenisvolle context ontwikkelen, een Unique Telling Point.

Storytelling maakt  gebruik van de vertrouwdheid van mensen met het verhaalmechanisme: een herkenbaar personage dat worstelt met een obstakel om een belangrijk doel te bereiken. In de worsteling zit de moraal, de betekenis voor het publiek. De persoonlijke relevantie van een verhaal kan vervolgens functioneel, sociaal, psychologisch of spiritueel zijn.

Een simpel voorbeeld
Ikea helpt haar klanten wereldwijd om hun obstakels – ruimtegebrek en beperkt budget – te overwinnen die een handige en fraaie inrichting in de weg staan. Vaste thema’s die je in duizenden persoonlijke verhalen kunt laten terugkeren…

Verhaalbronnen
Directieleden, collega’s, klanten, betrokkenen uit je handelsketen, ze zitten vol met verhalen. Het zijn immers mensen. Wie storytelling als communicatie-instrument wil inzetten, kan putten uit een rijke bron van echte, authentieke verhalen. Natuurlijk kun je ook verhalen creëren, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Het putten uit de goudmijn van reality stories levert schitterende vondsten op. Het gaat dan om verhalen met impliciete boodschappen die aansluiten bij je marcom-doelstellingen.

Storytelling kun je op alle niveaus van communicatie inzetten. Zowel voor intern als extern gebruik. Van presentaties tot bedrijfsvideo’s, van nieuwjaarsspeech tot website. Bovenal is storytelling een onmisbaar ingrediënt voor social media activiteiten, het engageren van communities online.

Nog een voorbeeld
Patagonia is een wereldwijd succesvolle outdoor-brand. De idealistische oprichter Yvon Chouinard wil zo min mogelijk schade toebrengen aan mens, dier en milieu. Dat streven is vastgelegd in hun kernboodschap: ‘Life is most enjoyable when you live it fully while doing the least harm’. Maar de praktijk is hardnekkig, zeker voor een groot bedrijf.

Ganzendons bijvoorbeeld, voor warme winterjacks. Hoe voorkom je dat ganzen levend geplukt worden en/of trechtervoedingen krijgen voor de productie van foie gras? Middels de ‘Footprint Chronicles‘ laat Patagonia zien hoe ze deze strijd voor een zuivere keten voeren. Daarbij zijn ze volledig open, ook wat er niet lukt. Maar de boodschap is crystal clear: ze leven hun waarden!

Tot zover, dank weer voor je aandacht!

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action