Propaganda & storytelling
Verhaalstrategie

Straat versus Staat

By on 27 oktober 2013

Slim framen = steun claimen. Onze opperpopulist timmert hard aan de weg voor z’n comeback, bijgestaan door z’n trouwe vazal en framedoctor Martin Bosma. ‘De Tirannie van Europa’ vormt het nieuwe denkraam waarmee de voormalig Grote Gedoger de verkiezingen ingaat. Over de magie van de juiste verwoording…

In ons land draait het om kiezers, kijkers en kopers. Zij betalen, zij bepalen. Met het juiste verhaal, opgepikt door de juiste media, kun je de emoties van miljoenen bespelen. Vooral het David-Goliath-perspectief scoort. Het verhaal moet dan een aansprekende HELD hebben, een sympathieke underdog, die dapper strijdt tegen een overweldigende grote SCHURK.

Een mooi staaltje ‘framing’:

Bloederige details
De schurk in kwestie wordt gekoppeld aan een sluimerende angst, frustratie of ongemak.Vervolgens frame je de schurk als dé oorzaak van al je ellende. En hij is veel erger dan je denkt! Bloederige details volgen, waarin onschuldige lammeren aan stukken gereten langs de kant van de weg liggen te ontbinden, als stinkende getuigen van een vreselijk onrecht.

Vanaf het moment dat een verhaal wordt opgepikt, kan het mythologische proporties krijgen. Ieder redelijk tegenargument wordt gesmoord in een golf van verontwaardiging en keihard de kop ingedrukt. Ziedaar zowel de kracht als het grote gevaar van storytelling-technieken, waarbij de feiten worden ‘opgesloten’ in emoties.

Eigen volk eerst
Niets beklijft wat niet al in aanvang – al dan niet sluimerend – aanwezig was. ‘Baas in eigen land, baas in eigen huis’ wordt de PVV-boodschap op 12 september. Ook de SP strijdt tegen de Brusselse Boevenbende. Daar gaan ze vrijwel zeker mee scoren. Geen wonder, Nederlandse en Europese politici zijn er niet of nauwelijks in geslaagd om ‘Europa’ uit te leggen. Niet toen het goed ging, niet nu het slecht gaat.

Verhalen kun je alleen bestrijden met verhalen. Uiteindelijk zal het lot van Europa beslecht worden door het winnende frame ofwel het meest pakkende verhaal…het meest pakkend verteld. Hoe overtuig je kiezers van je gelijk als redelijke argumenten verloren gaan in een zee van redeloosheid? Hoe leg je uit dat Nederland het grootste deel van haar welvaart te danken heeft aan ‘Europa’? Tja, gewoon, door slim te framen…

VVD’er Hans van Baalen doet al een dappere poging in de NRC van 26 mei j.l.: ‘..de snelste weg naar werkloosheid is een stem op de PVV. Als u wilt dat er gras gaat groeien op de kade van de Rotterdamse haven, moet u op Wilders stemmen.’

 

 

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action