Failure & storytelling
Verhaalstrategie

Succesvol falen

By on 1 november 2013

Ik maak zelden fouten, want ik heb moeite me te vergissen‘, zei Cruijff ooit. Echter, wie zelden fouten maakt, frustreert z’n eigen leerproces en daarmee z’n persoonlijke groei. Succes ligt altijd in het verlengde van mislukkingen. Denk aan de ‘mislukte’ lijm die heeft geleid tot de succesvolle Post-it memoblokjes. In communicatieland zijn mislukkingen taboe. Ten onrechte…

Corporate communicatie gaat altijd over succes. Dat is om twee redenen jammer: het ontmenselijkt je bedrijf en levert bloedeloze verhalen op. Door alleen je successen te delen en niet je mislukkingen, ontaardt je communicatie in ongeloofwaardige propaganda waar menig dictator van zou smullen. Terwijl de rest afhaakt.

Bedrijven bestaan uit mensen en falen is menselijk. Toegeven dat je fouten maakt is toegeven dat je een menselijk bedrijf bent. En daarmee authentiek. In een tijdperk dat vertrouwen zo schaars is als water in de woestijn, is geloofwaardige communicatie van overlevingsbelang.

Honda doorbrak het taboe op falen met een prachtig staaltje corporate storytelling:

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Gert van Exel
Oosterbeek

Ik ben een ervaren communicatieprofessional met een universitaire achtergrond Economie. Sinds 1995 ben ik actief in de wereld van communicatie, marketing & infotainment. De laatste jaren focus ik me vooral op verhaalstrategie en storytelling. Op het snijvlak van strategie, creatie en storytelling 'empower' ik ondernemers en marcom-professionals om op zinvolle en effectieve wijze hun cirkel van invloed te vergroten.

Portfolio Present & Past
Story of Johnny
Ontroerend: value in action